Historie
Mezinárodní bienále grafického
designu v Brně bylo založeno roku 1963 a patří
k nejstarším a nejvýznamnějším akcím v oboru
vizuální komunikace na světě.
Ke zrodu Bienále Brno přispěly kulturně politické poměry
šedesátých let, provázené snahami československých umělců a
designérů, usilujících o právo na tvůrčí svobodu, podmíněnou
možnostmi konfrontací vlastní designérské tvorby se světem. K
zakladatelské generaci brněnského Bienále patří brněnský malíř a
grafik Jan Rajlich starší a teoretici umění Jiří Hlušička a Karel
Holešovský.
V roce 1964 uspořádala Moravská galerie v Brně První
československou přehlídku plakátu a propagační grafiky, na
niž od roku 1966 navázaly již mezinárodní cyklické výstavy
s cílem obsáhnout široké spektrum oboru grafického designu.
Původní polytematická struktura Bienále počítala se třemi
výstavními disciplínami. Po roce 1968 byla pro náročnost vypuštěna
problematika výstavnické tvorby. Počínaje rokem 1970 se na Bienále
Brno střídala dvě základní témata: (1) Plakát, firemní, informační
a reklamní grafika a (2) Grafický design a písmo
v knihách, časopisech, novinách a digitálních
médiích.
Brněnského bienále se během jeho historie zúčastnilo mnoho
významných osobností grafického designu, ať již prezentovaly svou
tvorbu jako vystavující autoři, nebo se akce zúčastnily osobně jako
členové mezinárodních porot a přednášející na mezinárodních
sympoziích. V Brně tak byla zastoupena taková jména grafického
designu jako Saul Bass, Roman Cieślewicz, Wim Crouwel, Alan
Fletcher, Adrian Frutiger, Shigeo Fukuda, Milton Glaser, Ivan
Chermayeff, Seymour Chwast, Mitsuo Katsui, Herb Lubalin, Ladislav
Sutnar, Josef Týfa, Tadanori Yokoo, Hermann Zapf a další.
Bienále Brno již více než pět desetiletí vytváří ve střední Evropě
významnou mezinárodní platformu k výstavám, diskusím a doprovodným
programům o dynamicky se rozvíjejícím oboru grafického designu a o
jeho významu pro utváření současné vizuální kultury.