O Bienále Brno
27. mezinárodního bienále grafického designu Brno se bude zabývat klíčovými pojmy současného grafického designu a vizuální komunikace. Volně tak navazuje na 25. ročník, který otevřel bienále všem formám grafického designu, a zejména pak na minulý, tematicky zaměřený ročník, věnovaný grafickému designu, vzdělávání a školám.
Je možné popisovat nové věci starými slovy. Nadcházející ročník bienále reaguje na proměny a stav současného grafického designu; jeho množství, rozmanitost, nepřehlednost či zdánlivou povrchnost. Jeho ambicí bude postihnout v obecné i v subjektivní rovině některé z pojmů, které současný grafický design definují nebo ovlivňují. Pokusí se tak pro návštěvníka rozkrýt a pojmenovat jeho základní parametry, aktuální témata a motivace.
Autoři 27. ročníku mezinárodního bienále grafického designu Brno:
- Radim Peško
Radim Peško (1976) je nezávislý grafický designér žijící a
pracující v Londýně. Ve své tvorbě se zaměřuje na tvorbu písem,
publikací, vizuálních identit a je také iniciátorem výstavních
projektů spojených s grafickým designem. Dosavadní činnost zahrnuje
práce pro Bedford Press v Londýně, East Projects v Birminghamu,
Moravskou galerii v Brně, či Secession ve Vídni. Podílel se na
vizuálních identitách Museum Boijmans van Beunningen v Rotterdamu,
Stedelijk Museum v Amsterodamu, Aspen Art Museum v Aspenu, Graham
Foundation v Chicagu, Fridericianum v Kasselu či Berlin Biennale 8
a řadě dalších. Účast na výstavách zahrnuje 'Graphic design in
production', Minneapolis/New York, nebo 'Graphic Design Worlds' v
Triennale Design Museu v Miláně. Pravidelně spolupracuje s
Kateřinou Šedou a podílí se na výtvarných projektech a publikacích.
V roce 2010 založil a řídí vlastní digitální
písmolijnu RP Digital Type Foundry,
specializující se na písma, která jsou jak formálně, tak koncepčně
výrazná.
Je hostujícím lektorem na mnoha školách v Evropě mezi jinými
Gerrit Rietveld Akademii v Amsterodamu, ĚCAL v Lausanne, či École
Nationale Supérieure des Beaux-Arts v Lyonu. Od roku 2011 je členem
kurátorského týmu Mezinárodního bienále grafického designu v
Brně.
- Tomáš Celizna
Tomáš Celizna (1977) se věnuje grafickému designu zejména ve
spojení s novými technologiemi. Prostřednictvím Fulbrightova
stipendia (2006) absolvoval studium grafického designu na Yale
University School of Art v New Haven (MFA, 2008). V současné době
žije a pracuje jako nezávislý designér v Amsterdamu.
Spolupráce zahrnují, mezi jinými OASE Journal for
Architecture, Rotterdam; Royal Academy of Art, The Hague; Sandberg
Instituut, Amsterdam a Museum of Contemporary Art
Chicago.
Od roku 2011 je lektorem grafického designu na Geriit
Rietveld Academie v Amsterdamu a členem kurátorského týmu
Mezinárodního bienále grafického designu Brno.
- Adam Macháček
Adam Macháček (1980) je grafický designér. Po studiích na
VŠUP, Rietveld Akademii v Amsterdamu a Ecal v Lausanne spoluzaložil
v roce 2004 studio Welcometo.as, od
roku 2011 členem kolektivu 2016
Designers. Zabývá se především navrhováním knih a
publikací, ilustrací a identit. Spolupracoval mimo jiné s Moravskou
galerií v Brně, Théâtre de Vevey (sezóny 2003-2012), Galerií
Rudolfinum, SFMOMA, Chronicle Books, Památníkem národního
písemnictví, Domem umění města Brna a dalšími. Pro Bienále Brno
inicioval a připravil výstavy Work from
Switzerland (2004) a Work from
Mars (2006, spolu s Radimem Peškem). Od roku 2011
je členem kurátorského týmu Mezinárodního Bienále grafického
designu v Brně. Žije a pracuje v Berkeley.
Pořadatelé:
Moravská galerie v Brně a Ministerstvo kultury České republiky